Like Blog Ini...

Friday, September 13, 2013

Yakin dengan rencana Allah


Oleh IBRAHIM ABDULLAH

NABI Ibrahim AS merupakan bapa para anbia yang memiliki segala kisah inspiratif yang mengandungi jutaan hikmah di dalamnya. Gelaran bapa para anbia itu dimulai ketika Ibrahim AS ingin memiliki keturunan. Kisahnya bermula ketika Ibrahim berkahwin dengan Siti Sarah yang jelitawan. Di usia perkahwinannya yang sudah cukup lama, Ibrahim dan Sarah masih belum dikurniakan seorang anak. Keinginan mempunyai keturunan begitu menggebu-gebu dalam hatinya. Tidak hairan, setiap pasangan pasti ingin mempunyai keturunan yang akan meneruskan perjuangan dakwahnya.

Nabi Ibrahim AS dan Siti Sarah hanya boleh pasrah. Kerana bagaimanapun di atas sana ada Zat Yang Maha Mengetahui segalanya. Ibrahim dan Sarah menganggap itu sebagai ujian di dalam perkahwinan mereka.

Suatu hari, Ibrahim dan Sarah berhijrah ke Mesir. Ketika itu Mesir dipimpin oleh raja yang zalim yang hobinya suka kepada wanita. Kedatangan Ibrahim dan Sarah diketahui oleh sang raja. Lebih-lebih lagi Sarah yang membuat sang raja ingin memilikinya. Sang raja pun memaksa Ibrahim menyerahkan Sarah.

Ujian kembali menimpa Ibrahim AS. Kedatangan pertamanya ke Mesir harus disambut dengan perlakuan yang tidak pantas seorang raja. Sarah pun berdoa. Ketika itu sang raja merasa lehernya tiba-tiba tercekik. Merasa ketakutan, akhirnya Ibrahim dan Sarah diminta pergi oleh raja. Sebelum pergi, raja memberikan seorang hamba sahaya kepada mereka. Namanya Siti Hajar.

Doa Ibrahim pun terjawab, daripada perkahwinannya dengan Hajar, lahirlah seorang anak tampan bernama Ismail. Memang sekilas pandang menyakitkan bagi Sarah. Anak pertama Ibrahim AS bukan berasal daripada dirinya. Sarah pun ingin mempunyai anak.

Tapi kisahnya tidak berhenti sampai di situ. Tidak lama kemudian, Allah SWT mengurniakan anak daripada Sarah. Anak itu diberi nama Ishaq. Kedua putera Ibrahim ini diutus Allah menjadi nabi, pembawa risalah Islam. Doa Ibrahim dan Sarah terjawab sudah.

Senario dan perancangan Allah memang hebat dan indah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Barang siapa yang tidak reda terhadap ketentuan-Ku dan tidak sabar atas musibah daripada-Ku, maka carilah Tuhan selain Aku. (hadis qudsi, riwayat Bukhari dan Muslim)

Berbahagialah menjadi seorang Muslim.

Di saat cubaan datang bertubi-tubi, seorang Muslim diajarkan bagaimana mengurus hatinya sehingga hatinya tetap sabar dan yakin akan hadirnya sentuhan hangat tangan Sang Khaliq.

Di saat nikmat turun dari langit, seorang Muslim diajarkan bagaimana mengelola hati sehingga hatinya sentiasa bersyukur dan menepis jauh kemungkinan munculnya hasad dengki.

Terkadang kita selalu berfikir, mengapa sering kali terjadi hal-hal yang tak sesuai dengan harapan kita. Plot cerita yang telah dirancang sebelumnya sering kali tidak berjalan lancar oleh kerana hadirnya hal-hal di luar kendalian kita. Pun begitu, di sebalik itulah letak nikmat daripada ujian-Nya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (al-Baqarah: 216)

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130913/ba_03/Yakin-dengan-rencana-Allah#ixzz2emV0oT00
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: